TRENDY-Cod

Land: Island, Norge, Færøerne

År: 2023 – 2024

Trendy-Cod projektet var et treårigt nordisk samarbejde mellem Island, Norge og Færøerne, udviklet for at styrke saltfiskens rolle i moderne madkultur ved at kombinere traditionelle værdier med innovation og kulinarisk formidling. Med udgangspunkt i dens mangeårige betydning i både Nord- og Sydeuropæisk madkultur undersøgte projektet nye måder at producere, præsentere og promovere saltfisk på, samtidig med at der blev lagt vægt på sund og kulinarisk fornyelse. Projektet kombinerede produktudvikling, forbrugerundersøgelser, kulinarisk promovering og uddannelsesaktiviteter for at styrke værdikæden og øge saltfiskens attraktivitet i nutidens markeder. Aktiviteterne omfattede hele værdikæden – fra forarbejdning og produktudvikling til forbrugerrettet formidling, uddannelse og videndeling.

Forbrugertests gav værdifuld indsigt i viden, opfattelser og præferencer og pegede på muligheder for øget godkendelse gennem produkter med reduceret saltindhold og mere bekvemme tilberedningsformer. Pilotforsøg bekræftede gennemførligheden af at producere sådanne produkter, herunder færdigretter og langtidsholdbare formater, uden at gå på kompromis med kvalitet eller sikkerhed. Sensoriske evalueringer foretaget af trænede sensoriske paneler skabte referencepunkter for sensoriske egenskaper som kan vejlede produktudvikling og sikre ensartethed.

Kulinarisk promovering og uddannelse spillede en central rolle. Projektpartnere udviklede og præsenterede innovative opskrifter og tilberedningsmetoder, der positionerede saltfisk som både et kulturarvsprodukt og en moderne madvare. Nationale og tværnationale workshops samlede producenter, forskere, markedsføringsfolk og aktører inden for turisme, hvilket styrkede samarbejdet og fremmede udvekslingen af erfaringer og best praksis. Ved at kombinere forbrugerindsigt, videnskabelig evaluering, produktinnovation og kulinarisk kreativitet leverede projektet praktiske værktøjer til at understøtte en bæredygtig udvikling af saltfisk produkter og sikre dens fortsatte relevans i en madkultur i forandring.

Projektet var samfinansieret med NORA.

https://nora.fo/projects/project/325?_l=no

https://matis.is/en/matis_projects/trendy-cod-saltfiskkraesingar/

HOVEDPARTNER

Matís, Island, Kolbrún Sveinsdóttir, kolbrun@matis.is

ANDRE PARTNERE:

Brødrene Sperre Ellingsøyveien, Ellingsøy, Norway 

Inger-Marie Sperre inger@sperrefish.com

iNOVA, Faroe Islands, Janus Vang jv@inova.fo

DRYTECH, Tromsø, Norway 

Tormod Ingebrigtsen, tormod@drytech.no

Atlanterhavsparken, Ålesund, Norway 

Ole Christian Skogen, ole@atlanterhavsparken.no

Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, Ålesund, Norway 

Oddhild Breivik oddhild.breivik@visitalesund.com, Reykjavík, Island

Viðar Engilbertsson, vidar@sfs.is, Institute for Tourism, Iceland 

Þórir Erlingsson thorire@keilir.net, Island

Sigurður Daði Friðriksson, sidurdur.dadi.fridriksson@mk.is

Durita í Grótinum, Faroe Islands, durita@jfk.fo

Jens Kristian, Rasmussenjkr@vadhorn.fo

Visit Faroe Islands, Torshavn, Faroe Islands 

Susanna E Sørensen, susanna@visitfaroeislands.com

Master Chef SKRIVASTOVA & KØK Faroe Islands

Gutti wither gutti_winther@hotmail.com

Master Chef Sigmundurgøta, Torshavn, Faroe Islands 

Leif Sørensen leifso@mail.fo

Grimur Kokkur, Vestmannaeyjar, Iceland 

Grímur Gíslason grimurkokkur@grimurkokkur.is

Støtte fra AG-Fisk:
DKK 500.000

Scroll to Top